Blog poświęcony identyfikowaniu miejsc, osób i zdarzeń utrwalonych na zdjęciach.

Zapora

Niekiedy identyfikacja miejsca utrwalonego na zdjęciu to czysta formalność. Tak było w przypadku fotografii wygrzebanej w jednym z warszawskich antykwariatów.

Elektrowni wodnych w górskich rejonach nie mamy aż tylu, aby był kłopot ze sprawdzeniem, gdzie zostało wykonane to zdjęcie. Poszukiwania rozpocząłem od najstarszej zapory w Polsce, którą zbudowano w latach 1935-1941 w Rożnowie na rzece Dunajec. Pierwszy "strzał" i od razu 10. Tama w Rożnowie ma charakterystyczny kształt i składa się jakby z dwóch części oddzielonych niewielką wyspą. Utworzony sztuczny zbiornik wodny - Jezioro Rożnowskie, z Małpią Wyspą pośrodku to niezwykle malowniczy zakątek Nowosądecczyzny i turystyczna atrakcja regionu. Kilkanaście lat temu miałem nawet okazję spędzić w Gródku nad Dunajcem jeden uroczy dzień. Zatrzymałem się tu na chwilę w drodze do Nowego Sącza. Pierwotny plan był prosty - obejść całe jezioro dookoła, zwiedzić co się da, wykąpać, poleniuchować. Zadanie okazało się jednak nazbyt ambitne - na mapie wyglądało to prosto, ale w rzeczywistości zbiornik okazał się niemal bezkresny. Plan zredukowałem do wyprawy z Gródka na tamę. Jednak po dotarciu w rejon Łazów (pół drogi do zapory) postanowiłem zawrócić. Było gorąco, plecak ciążył niemiłosiernie, nagle nogi mnie rozbolały, no i skończyło mi się piwo. W związku z tym wszystkim zaległem na plaży w Bartkowej i w towarzystwie sympatycznych góralek, opalających się w promieniach lipcowego słońca, spędziłem resztę dnia. W sumie jakoś wtedy specjalnie nie żałowałem tego, że nie udało mi się zobaczyć tamy.

No ale dość tych wspominek, wyszperałem w sieci zdjęcie "z lotu ptaka" i ustaliłem skąd zrobiono zdjęcie. Kto wie, gdybym miał kiedyś więcej silnej woli, być może dotarłbym w to samo miejsce i uwiecznił podobny widok rożnowskiej zapory. Nic straconego, przy następnej nadarzającej się okazji, z pewnością tak zrobię. Tym razem już nie odpuszczę...

4 komentarze:

  1. chcialbym skomunikowac sie z autorem strony Xiedzem
    mam zidentyfikowana osobe z prawej strony na drodze ktora do dzisiaj istnieje, oprucz tych dwuch budynkow, jeden z lewej to byla stacja paliw, a drugi dom drewniany byl panstwa Stanuchow
    pani od prawej to Helena Bednarska Dziedzic urodzona 07.01.1934 corka organisty Jana Dziedzica z Roznowa.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie wiem, jak to możliwe, żeby rozpoznać na tym zdjęciou kogokolwiek, ale oczywiście wierzę, że jest to możliwe. Zdjęcie jest moim zdaniem z okresu około 1965-1975. Niestety nic więcej na jego temat nie wiem, kupiłem je w antykwariacie, z tyłu nie ma żadnej informacji

      Usuń
  2. stacja paliw była w okresie budowy zapory budynkiem w którym mieścił się generator prądotwórczy a ta pani faktycznie może być Helena

    OdpowiedzUsuń
  3. Tak to moja mama mam to zdjęcie
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń