Blog poświęcony identyfikowaniu miejsc, osób i zdarzeń utrwalonych na zdjęciach.

Sanktuarium

Zazwyczaj nie rozwiązuję dwóch zagadek identyfikacyjnych jednocześnie. Dopóki nie skończę z jedną, nie ruszam kolejnych. Ale kiedy mija tydzień, drugi, trzeci... i czuję powoli, że tracę zmysły a dalsze poszukiwania grożą obłędem, odkładam zdjęcie do pudełka z napisem "Archiwum X" i biorę na warsztat coś, co zapowiada się w miarę łatwo. Chodzi o to, żeby nieco odpocząć i odbudować w sobie potrzebną do identyfikacji wiarę. Tak było i tym razem. Z kolejki fotek oczekujących na identyfikację wyciągnąłem taki oto kościół:


Choć w pierwszej chwili nie miałem pojęcia, co to za obiekt i w jakiej miejscowości, bryła kościoła wydawała mi się dziwnie znajoma. Nie wiem dlaczego, ale patrząc na to zdjęcie odnosiłem wrażenie, że to musi być jakieś sanktuarium. Literka M na ogrodzeniu podpowiadał, że Maryjne. Dalej poszło już zdecydowanie z górki. Choć sanktuariów ku czci Matki Boskiej mamy w Polsce całkiem sporo, cierpliwe przeglądanie zasobów internetu przyniosło rezultat. Jest to Bazylika Mniejsza (od 1980) Niepokalanej Wszechpośredniczki Łask w Niepokalanowie. Zbudowana w latach 1948-1952 wg. projektu architekta Zygmunta Gawlika. Na zdjęciu z 2008 roku widzimy wysokie, na oko 30, 40-letnie świerki, których brak na starym zdjęciu. To by pomagało w ostrożnym datowaniu archiwalnego zdjęcia gdzieś na lata 60.


Oczywiście nigdy nie bylem w Niepokalanowie, ale identyfikacja miejsc nieznanych jest szalenie pasjonująca i bardzo poszerza horyzonty. Na koniec zrobiłem mały test - pokazałem to zdjęcie znajomemu, gorliwemu katolikowi, który zwiedził już nie jedno cudowne miejsce, odbył szereg pielgrzymek i chętnie bierze udział w wycieczkach organizowanych w naszej parafii. Okazało się, że nie miał zielonego pojęcia, co to za miejsce.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz