Blog poświęcony identyfikowaniu miejsc, osób i zdarzeń utrwalonych na zdjęciach.

Arytmetyka z Matką Boską

Dawno nic nie pisałem na blogu z powodu zawirowań w życiu (zmiana pracy), ale po małej przerwie wracam z kolejną porcją zdjęć. Hobby identyfikowania zdjęć nie porzuciłem, to chyba nie jest za bardzo możliwe, z braku czasu identyfikowałem zdjęcia "do szuflady". Teraz postaram się opisać co ciekawsze przypadki.

Na początek ważna i ciekawa informacja. Od pewnego czasu wyszukiwarka Google oferuje możliwość przeszukiwania sieci obrazem. Jest to bardzo pomocne narzędzie w przypadku zdjęć bardzo znanych, krążących po zasobach sieci. Ale przejdźmy do zdjęcia. Kolejny kościół z moich zbiorów wyglądał następująco:


Kościół jak kościół - wygląda bardzo typowo, bardzo swojsko i enigmatycznie. Ale zdjęcie zawiera dodatkowe dane - rok wykonania zdjęcia - 1974 i informację o jubileuszu 50-lecia parafii. Nie trzeba być orłem z matematyki, żeby obliczyć rok powstania świątyni: 1974 - 50 = 1924.

Pierwsze przeszukiwania sieci nie dały jednak żadnych konkretnych wyników. Data erygowania kościoła, to za mało, żeby rozwiązać zagadkę. Do słów kluczowych "kościół" i "1924", dopisałem zatem frazę "Matka Boska" bowiem na szczycie, nad krzyżem, między wieżami widzimy jej ażurowy wizerunek. Pomyślałem, że to może być Patronka świątyni. I to był strzał w 10! Chwila googlowania i mam. Na zdjęciu widzimy kościół Matki Boskiej Częstochowskiej w Wołominie, który obecnie wygląda niemal tak samo:


Na stronie o parafii znalazłem kilka ciekawych informacji. Kościół pw. Matki Boskiej Częstochowskiej w Wołominie został erygowany 1 kwietnia 1924. Pierwszym proboszczem został ks. Jan Golendzinowski. Bardzo energicznie zabrał się do organizacji parafii i już trzy lata później, dnia 28 sierpnia1927 ks. kard. Aleksander Kakowski dokonał konsekracji świątyni. W czasie działań wojennych kościół uległ poważnym zniszczeniom. Od 1947 roku, kiedy kolejnym proboszczem został ks. Walenty Zasada przystąpiono do sukcesywnej odbudowy świątyni. Przez trzy lata udało się wyremontować kaplicę i plebanię. Ostatecznie kościół odbudowano, kiedy za czasów ks. proboszcza Mieczysława Grabowskiego. 11 października 1953 bp. Wacław Majewski dokonał uroczystego poświęcenia odbudowanej świątyni. 6 października 1966 ks. kard. Stefan Wyszyński - prymas Polski - konsekrował kościół Matki Boskiej Częstochowskiej w Wołominie. 



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz